
Właśnie założyłeś firmę? A może prowadzisz działalność już od jakiegoś czasu? Inwestujesz w marketing internetowy, ale do tej pory ta inwestycja Ci się nie zwróciła? Masz wrażenie, że w Twojej branży e-marketing nie działa? Poznaj 6 najczęstszych błędów, przez które tak się dzieje.
Promocja firmy w internecie — częste błędy
Brak określenia grupy docelowej
Żeby stworzyć skuteczną strategię marketingową w sieci, najpierw musisz określić, do kogo kierujesz swój produkt lub usługę. Nawet, jeśli ta grupa jest dość szeroka, warto dokonać segmentacji, czyli stworzyć kilka brand person. Persona sprzedażowa to inaczej profil Twojego idealnego klienta. Dlaczego to takie ważne? Odpowiedź jest prosta. Profil klienta decyduje w dużym stopniu o sposobach komunikacji, a także o kanałach, którymi chcesz dotrzeć do swoich odbiorców.
Zbyt mały budżet na marketing
Zakładając biznes, przedsiębiorcy często popełniają jeden podstawowy błąd. Wszystkie pieniądze inwestują w sprzęt, wynajem lokalu, asortyment, atrakcyjną stronę internetową, zapominając o budżecie na marketing. A przecież jeśli klienci, nie dowiedzą się o istnieniu Twojej firmy, o tym co oferujesz, nawet najlepsze produkty na nic się zdadzą. Dlatego w swoim biznesplanie uwzględnij fundusze na promocję swojej marki w sieci. Jeśli nie wiesz, na jakie kwoty się nastawić, najlepiej skontaktuj się z freelancerem lub agencją marketingową, która zajmuje się promowaniem firmy w internecie — https://www.twojbizneswsieci.pl. Dzięki temu dowiesz się, jakie kanały promocji będą najbardziej efektywne w przypadku Twojego biznesu i na jakie wydatki musisz się przygotować. Błędem jest myślenie, że sprzedając drogie usługi i mając dużą konkurencję, na cały marketing firmy, możesz przeznaczyć 300-500 zł miesięcznie.
Brak konsekwencji
Pamiętaj, że promocja firmy w sieci, to proces, a nie jednorazowe działanie. W większości branż na pierwsze efekty trzeba poczekać minimum trzy miesiące. Dotyczy to zarówno rozkręcenia firmowego fanpage’a od zera, jak i efektów samej reklamy. Przypomnij sobie, czy kupiłeś coś, widząc jedną reklamę na Facebooku? No właśnie. Promocja na Facebooku to proces. Potencjalny klient potrzebuje kilku spotkań z marką, by jej zaufać, dlatego rzadko zdarza się, że sprzedaż wystrzeli od razu. Chyba że promujesz sklep internetowy na FB przed Bożym Narodzeniem albo Dniem Dziecka.
Brak zaawansowanych form reklamy
Jeśli do tej pory korzystałeś z przycisku “Promuj post” i na tej podstawie stwierdziłeś, że reklama na Facebooku nie działa, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. FB Ads oferuje zaawansowane sposoby na pozyskanie klientów. Automatyczne rozwiązania to sposób na zebranie kilku przypadkowych lajków, a nie klientów. Prawdziwa magia zaczyna się w Menedżerze reklam, czyli tam, gdzie tworzy się zaawansowane, czyli skuteczne reklamy. Podobnie sprawa wygląda w przypadku reklam w wyszukiwarce, czyli Google Ads. Automatyczne kampanie, które uruchomisz w Google Ads jednym kliknięciem, generują puste kliknięcia i ruch, który nie przekłada się na sprzedaż.
Brak strategiii
Reklamujesz się sporadycznie? Zazwyczaj są to jednorazowe akcje? Na fanpage’u wrzucasz coś od czasu do czasu? Skuteczna strategia marketingowa to przemyślany plan, proces, dzięki któremu pozyskasz klientów. Obejmuje ona wiele kanałów i wpisuje się w model tzw. lejka sprzedażowego, który składa się z:
- budowanie rozpoznawalności marki
- budowanie zainteresowania
- budowanie zaangażowania
- tworzenie relacji
- sprzedaż.
Nie zawsze klient musi przejść przez wszystkie te etapy. Lejek sprzedażowy może być krótszy, jednak warto pamiętać o tym, że komunikat stricte sprzedażowy, kierowany do użytkowników, które nie znają jeszcze Twojej marki, jest dużo mniej skuteczny, od tego, kierowanego do osób, które były już na Twojej stronie internetowej albo angażują się na Twoim fanpage’u
Oferta, która nie sprzedaje
Nie chodzi o to, że masz kiepskie produkty i usługi. Bardzo często na stronach internetowych znajdujemy te same teksty, mówiące o profesjonalnej firmie i usługach najwyżej jakości. Takie komunikaty nic nie mówią Twojemu klientowi. Dobra oferta to taka, w której operujesz językiem korzyści, skupiasz się na potrzebach i problemach swoich potencjalnych klientach. Innymi słowy, piszesz o korzyściach dla klienta, a nie tylko o cechach produktu czy usługi. Kluczowe jest również znalezienie swojej unikalnej propozycji sprzedaży, czegoś co wyróżni Cię na tle konkurencji i sprawi, że klienci będą chcieli kupować u Ciebie. Przykładowo, taką unikalną propozycją sprzedaży Zalando jest sto dni na zwrot towaru. Zalando ma przecież sporą konkurencję, ale tylko u nich można zwrócić towar po tak długim czasie. Prawda, że proste? Pomyśl, co mogłoby być taką unikalną propozycją sprzedaży dla Twojej marki.
Promocja firmy w internecie — podsumowanie
Zanim rozpoczniesz promocję firmy w internecie, przygotuj się do tego, stwórz brand personę, zastanów się, jak Twój produkt lub usługa może pomóc klientom i co wyróżnia Cię na rynku. Wybierz kanały komunikacji, ustal budżet, stwórz strategię i cele, które ma ona realizować, a zdobędziesz dokładnie takich klientów, na których Ci zależy.